Anställd som använder sociala medier på företagstelefon
Frågan om du som anställd får använda sociala medier på din företagstelefon är både aktuell och viktig. I takt med att arbetslivet och det privata livet suddas ut i och med att tekniken utvecklas, uppstår nya frågor kring arbetsgivarens rätt att kontrollera enheter och den anställdes privata integritet. Här reder vi ut vad som gäller, vilka gränser som bör sättas och vad arbetsgivaren verkligen kan kräva när det gäller sociala medieappar på företagstelefonen.
Rätten till företagets utrustning
När du som anställd får en företagstelefon är det arbetsgivaren som äger utrustningen. Det innebär att denne har rätt att bestämma över hur den får användas, och ofta finns detta reglerat i en IT-policy eller ett mobilavtal. Policyn kan till exempel tydligt förbjuda installation av appar som inte är arbetsrelaterade, inklusive sociala medier.
Det är därför viktigt att du som anställd alltid ser över vad som faktiskt står i företagets riktlinjer. I många fall får man använda telefonen för privata syften i rimlig omfattning, men då under ansvar. Om företaget förbjuder privat användning eller sociala medier specifikt, bör du följa detta. Annars riskerar du att bryta mot företagets riktlinjer, vilket kan få konsekvenser både arbetsrättsligt och tekniskt. Du kan också läsa mer om att köpa ut företagstelefon här.
Kan arbetsgivare kräva att du raderar sociala medier från arbetstelefon?
Ja, det kan de. Eftersom företagstelefonen tillhör arbetsgivaren har de rätt att ställa villkor på vilka appar som får installeras. Det är inte ovanligt att vissa företag har en tydlig hållning mot appar som Facebook, Instagram, TikTok och andra sociala medier, särskilt av säkerhetsskäl eller på grund av effektivitet i arbetet. Om arbetsgivaren exempelvis anser att apparna för med sig säkerhetsrisker, som dataläckage, malware eller obehörig åtkomst till känslig arbetsdata, kan de kräva att apparna tas bort.
I vissa fall kan arbetsgivaren också ha ett mobilt MDM-system (Mobile Device Management) som gör att de centralt kan kontrollera telefonens innehåll, inklusive att blockera eller radera appar. Det kan förekomma särskilt inom offentliga verksamheter eller bolag i säkerhetsklassade branscher. Enligt Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), bör dock alla sådana åtgärder stå i proportion till syftet, och arbetsgivaren måste informera dig om insamling och behandling av personuppgifter.
Gränsen mellan privatliv och arbetsliv
Samtidigt är det inte självklart att arbetsgivaren får granska eller övervaka dina privata användarvanor på företagstelefonen, särskilt om du får använda telefonen privat. Arbetsgivaren måste då enligt GDPR och IMY:s riktlinjer följa principer om proportionalitet, transparens och dataminimering.
Har arbetsgivaren till exempel godkänt att telefonen får användas privat, och du har installerat sociala medier vid sidan av appar i arbetet, finns ett integritetsskydd. Däremot gäller fortfarande att all användning ska ske inom arbetsgivarens villkor och riktlinjer. Du kan alltså inte använda sociala medier på ett sätt som kan skada arbetsgivaren eller innebära säkerhetsrisker.
Vad säger lagen?
Det finns idag ingen specifik svensk lag som förbjuder användning av sociala medier på arbetstelefoner. Dock kan vissa rättsfall och praxis från Arbetsdomstolen ge vägledning. Bland annat har det visat sig att en arbetsgivare har starka rättigheter att styra över användningen av sin egendom, så länge det inte bryter mot kollektivavtal, anställningsavtal eller lagar som skyddar den anställdes integritet.
Viktigt att notera är att lagen om anställningsskydd (LAS) också spelar in. Om en anställd bryter mot en tydlig IT-policy kan det i vissa fall ses som grund för disciplinsanktioner, uppsägning eller i särskilda situationer till och med avsked — beroende på hur allvarlig överträdelsen är.
Tips för dig som anställd
- Läs alltid företagets IT-policy – Var tydlig med vad som gäller innan du installerar appar.
- Använd privata enheter för privat surf – Undvik gråzoner genom att separera arbete och privatliv tekniskt.
- Fråga hellre än att chansa – Är du osäker? Rådgör med IT-avdelningen eller HR först.
Det är alltid bättre att vara förekommande i stället för tvingas förklara sig i efterhand. Kommunikation och tydlighet är nyckeln till ett tryggt digitalt arbetsliv.
FAQ: Vanliga frågor om sociala medier på arbetstelefon
Här hittar du fler frågor och svar om sociala medier på arbetstelefonen och rättigheterna till användandet av dem.
Bör jag använda mina privata sociala medier på företagstelefonen?
Nej, om det inte tydligt framgår i företagets riktlinjer att det är tillåtet. Även om det är tillåtet i viss utsträckning bör du vara försiktig. Dina inloggningar, meddelanden och data kan potentiellt exponeras om arbetsgivaren t.ex. administrerar telefonen via ett MDM-system.
Får arbetsgivare läsa mina konversationer på sociala medier?
Inte utan uttryckligt samtycke eller tydlig reglering i en IT-policy. Om användningen är privat och telefonen används utanför arbetstid, gäller GDPR:s integritetsskydd. Dock är det alltid bäst att inte anta att något är helt privat på en företagstelefon.
Krävs samtycke för övervakning av företagstelefoner?
Inte nödvändigtvis. Arbetsgivaren får övervaka sin utrustning om det finns stöd i policydokument och det sker med tydlig information. Dock måste de följa GDPR:s krav på proportionalitet, behov och rättssäker hantering.
Är det lagligt att arbetsgivaren raderar appar utan mitt medgivande?
Om arbetsgivaren äger telefonen och det framgår i företagets policy att vissa appar inte är tillåtna, har de rätt att radera dem. Om detta sker utan förhandsinformation kan det dock vara olämpligt ur ett arbetsmiljöperspektiv. Kommunikation bör alltid gå före tvångsåtgärder.
Kan jag bli uppsagd för att ha använt sociala medier på arbetstelefonen?
Det beror på omfattningen och huruvida du brutit mot tydliga regler. Om du systematiskt använt sociala medier i strid med företagets policy, och detta påverkat arbetet negativt eller inneburit risker, kan det i vissa fall utgöra grund för arbetsrättsliga åtgärder enligt LAS.












